Maak kennis met de CRIG proof-of-concept laureaten van de 6de oproep!

In samenwerking met vzw Kinderkankerfonds, reikt CRIG elk half jaar onderzoeksbeurzen uit aan een 5-tal onderzoekers om hen toe te laten een innovatief en beloftevol kankeronderzoeksproject te starten. In deze 6de oproepronde ontvingen maar liefst 7 onderzoekers van 4 verschillende UGent faculteiten een beurs. Hieronder een overzicht van de onderzoekers en een korte duiding van hun projecten.

• dr. Elly De Vlieghere - Elly wil een nieuw model ontwikkelen voor een type eierstokkanker met een slechte prognose (LGSOC). Daarvoor wil ze kankercellen en cellen uit de omgeving van de kankercellen samenbrengen in 3D geprinte roostertjes of scaffolds. Waarom? Omdat op die manier de échte omgeving en opbouw van een tumor waarschijnlijk beter kan nagebootst worden (promotor van de beurs: prof. Olivier De Wever).
  • dr. Fabian Hulpia - AXL is een belangrijk doelwit in kankertherapie omdat het bij verschillende kankertypes betrokken is in invasie, uitzaaiing en resistentie aan therapieën. Er bestaan al AXL inhibitoren, stofjes die op AXL binden en ervoor zorgen dat AXL zijn functie niet meer kan uitvoeren, maar kankercellen vinden te vaak een manier om aan deze inhibitoren te ontsnappen. Daarom wil Fabian dit doelwit op een andere manier aanpakken: door ervoor te zorgen dat het afgebroken wordt (promotor van de beurs: prof. Geert Berx).
  • dr. Lieselot Hemeryck - Lieselot wil een techniek op punt stellen om de metabole informatie uit stoelgangstalen te gebruiken voor screening, classificatie en opvolging van colorectale kanker (promotor van de beurs: prof. Lynn Vanhaecke).
  • dr. Marthe De Boevre - Mycotoxines zijn stoffen afkomstig van gisten en schimmels die in voeding kunnen voorkomen en mogelijks kankerverwekkend kunnen zijn. Marthe wil in haar project onderzoeken of en hoe mycotoxines betrokken zijn bij het ontstaan van colorectale kanker (promotor van de beurs: prof. Sarah De Saeger).
  • dr. Anna Kuchmiy - Anna wil beter begrijpen hoe T-ALL, een type leukemie dat vooral bij kinderen voorkomt, ontstaat. Daarvoor is het belangrijk om kankercellen te kunnen vergelijken met gezonde cellen uit de thymus, het orgaan waarin dit type kanker ontstaat. Met de standaard technieken is het moeilijk om de gezonde cellen goed te karakteriseren, ze zal daarom een nieuwe techniek testen die dit wel zou moeten mogelijk maken (promotoren van de beurs: prof. Tom Taghon & prof. Pieter Van Vlierberghe).
  • dr. Inna Afonina - CARD14 is een factor die goed gekend is in de context van ontsteking en ontstekingsziektes. De rol van CARD14 in kanker is echter nog niet goed onderzocht, terwijl er wel aanwijzingen zijn dat CARD14 belangrijk kan zijn in o.a. prostaatkanker. Inna wil dat verder onderzoeken (promotor van de beurs: prof. Rudi Beyaert).
  • dr. Filip Matthijssens - Heel wat sleutelfactoren in kanker komen gebonden met een cofactor voor en zijn daar voor hun werking ook afhankelijk van. Vanuit dat gegeven vertrekt Filip in zijn project, waarin hij een platform wilt ontwikkelen om snel stofjes te vinden die de belangrijke binding tussen een factor en zijn cofactor kan verhinderen, om zo nieuwe geneesmiddelen te vinden voor bepaalde leukemieën (promotor van de beurs: prof. Steven Goossens).

Proficiat aan alle onderzoekers! De volgende oproepronde zal gelanceerd worden eind 2019.