Prof. Pieter Van Vlierberghe ontvangt prestigieuze onderscheiding van 'KVAB' voor zijn onderzoek naar leukemie

'Laureaat van de Klasse van de Natuurwetenschappen' is één van de meest prestigieuze prijzen van de KVAB (De Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten) als beloning voor jonge, veelbelovende onderzoekers met een hoofdactiviteit in Vlaanderen.
Dit jaar gaat de prijs 'Laureaat van de Klasse van de Natuurwetenschappen' naar CRIG group leader prof. Pieter Van Vlierberghe!

Het onderzoek van prof. Van Vlierberghe richt zich op acute leukemie, een aggressieve vorm van bloedkanker die vooral voorkomt bij kinderen. Vandaag wordt dit type leukemie behandeld met complexe en langdurige chemotherapie. Deze behandelingen zijn zeer toxisch en belastend door de vele bijwerkingen die ze veroorzaken. Op basis van de identificatie van nieuwe genetische afwijkingen die aan de basis liggen van het ontstaan van deze aggressieve vorm van kinderkanker,  kunnen nieuwe, meer gerichte en minder toxische geneesmiddelen ontwikkeld worden die zullen zorgen voor een grotere overlevingskans en een mooiere toekomst voor kinderen die door deze verschikkelijke ziekte getroffen worden.

In 2018 ontving prof. Van Vlierberghe voor zijn werk ook de prestigieuze Baillet Latour Grant for Medical Research.

Lees meer op de website van KVAB