‘TEARDRoP’ consortium opgericht om wetenschap te helpen de weg te vinden naar betere therapieën voor kinderen met kanker

Met de steun van het Olivia Hendrickx Research Fund werd recent het ‘Team EARly DRug development in Paediatric oncology (TEARDRoP)’ consortium opgericht. Zoals de naam al laat vermoeden, werd dit consortium opgezet om de vertaling van nieuwe inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar kinderkanker naar nieuwe therapeutische opties te versnellen, en er zo voor te zorgen dat de wetenschap sneller zijn weg vindt naar kinderen die dringend nieuwe en betere behandelingen nodig hebben.

Meer specifiek wil het consortium basis en klinische onderzoekers dichter bij elkaar brengen door het stimuleren van nauwe samenwerkingen en het ondersteunen van ‘biobanking’, het verzamelen en opslaan van biologisch materiaal van patiënten dat voor later onderzoek kan gebruikt worden. Toegang tot zo’n patiëntenmateriaal is cruciaal voor de vertaling van bevindingen uit (basis)onderzoek naar de kliniek, en is essentieel voor de ontwikkeling en selectie van de beste behandeling op maat van elke patiënt, de focus van de precisiegeneeskunde.

Dankzij de steun van het Olivia Fonds kon voormalig CRIG onderzoekster dr. ir. Liselot Mus aangesteld worden als coördinator van dit consortium, onder directe begeleiding van kinderoncoloog prof. dr. Bram De Wilde (UZ Gent, CRIG) en van prof. dr. Catherine Van Der Straeten, hoofd van het ‘Health, innovation and research institute  (HIRUZ)’ aan UZ Gent.

Om te verzekeren dat dit initiatief alle kinderen met kanker in België ten goede komt, heeft het consortium de ‘Belgian Society of Pediatric Haematology Oncology (BSPHO)’ als belangrijke partner, een organisatie die al jarenlang academisch onderzoek naar kinderkanker helpt mogelijk maken.

Op 28 juni werd het consortium officieel gelanceerd door mevrouw Ilse De Reze (voorzitster van het Olivia Fonds), prof. dr. Bram De Wilde en dr. ir. Liselot Mus.

Aangezien verschillende CRIG teams onderzoek doen naar kinderkanker en daardoor rechtstreeks betrokken zijn bij het ‘TEARDRoP’ initiatief, betekent de oprichting van dit consortium ook een belangrijke boost voor CRIG onderzoek.

Download de TEARDRoP poster  voor een begrijpelijke visualisatie van het TEARDRoP initiatief.

referentie: 'TEARDRoP - innovative framing Paediatric biobanking for early drug development in pediatric oncology'
Sustainable biobanking in a pediatric oncological clinical setting can only work when embedded in routine practices.
Mus, L.; De Wilde, B. et al. [poster] May 23, 2022. Ghent, Belgium

CollageKickOff_TEARDRoP