Protontherapie voor kankerpatiënten voortaan beschikbaar in België

Met protontherapie kan een tumor heel gericht bestraald worden waardoor omliggend gezond weefsel maximaal wordt gespaard. De therapie is wereldwijd in opmars en wordt ingezet als omliggend weefsel zo weinig mogelijk stralingsschade mag oplopen – bijvoorbeeld bij kinderen met kanker of bij patiënten met een tumor dicht bij levensnoodzakelijke of kwetsbare organen zoals de hersenen of de ogen.

Kankerpatiënten kunnen nu ook protontherapie krijgen in België, in het nieuwe protontherapiecentrum PARTICLE in Leuven. Naast de behandeling van patiënten zal ook wetenschappelijk onderzoek gefaciliteerd worden in het centrum. Zes universitaire ziekenhuizen – waaronder het UZ Gent – en hun netwerkziekenhuizen werken samen.

Lees meer op de UZ Gent website via deze link