Nieuwe hoop voor patiënten met zeldzaam type onbehandelbare tumor

CRIG

‘Desmoïde’ tumoren zijn zeldzame tumoren die ontstaan in ons bindweefsel. Ze groeien typisch traag, maar kunnen zeer invasief zijn, en dus diep in naburige weefsels indringen. Chirurgie en amputatie zijn op dit moment zowat de enige mogelijke behandelingen, omdat er nog geen interessante ‘moleculaire targets’ gevonden werden waartegen geneesmiddelen kunnen worden ontwikkeld.

Gebruikmakend van een specifieke methodologie gebaseerd op ‘CRISPR’ (nieuwe techniek voor het aanpassen van DNA) ontwikkelden de onderzoekers uit het team van CRIG groepsleider Prof. Kris Vleminckx een model voor deze desmoïde tumoren in Afrikaanse klauwkikkers, en deden ze een interessante ontdekking over de groei van de tumoren. Die tumoren ontstaan door een heel specifieke mutatie. Nu blijkt dat ze geen kans krijgen om te groeien als een ander specifiek gen in het DNA wordt uitgeschakeld. Dat gen draagt specifieke informatie voor een eiwit (het enzyme EZH2), waaraan de cellen van de tumor als het ware verslaafd zijn.

Het goede nieuws is dat er al een medicijn bestaat dat de activiteit van dat specifieke eiwit kan blokkeren, en waarvan de onderzoekers konden aantonen dat het de tumoren in hun kikkermodel aanzienlijk deed krimpen.

Dat het medicijn al in de kliniek wordt gebruikt bij de behandeling van een andere kanker, heeft als voordeel dat het sneller zijn weg kan vinden naar de patiënten met desmoïde tumoren, aangezien het al in verschillende preklinische en klinische studies werd getest.

Het onderzoeksartikel werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS en kan je via volgende link terugvinden.

Een Nederlandse samenvatting van het artikel met commentaar van Prof. Vleminckx kan je lezen via deze link.