KULeuven, UGent & Quality by Design bundelen krachten in QbD leerstoel voor glioblastoma onderzoek – steun het onderzoek naar precisie-oncologie in glioblastoma

Over de QbD leerstoel voor precisie-oncologie in glioblastoma

Glioblastoma blijkt de meest agressieve hersentumor. Ondanks uitgebreide research tijdens het voorbije decennium en een intensieve standaard behandeling, blijft het erg moeilijk om deze  tumor klein te krijgen. De reden hiervoor is dat de kankercellen niet alleen grote verschillen vertonen tussen patiënten, maar zelfs binnen eenzelfde tumor bestaat er een grote variatie aan types van kankercellen die zich allemaal anders gedragen. Omdat al deze verschillende kankercellen op een verschillende manier moeten aangepakt worden, is het vaak erg moeilijk om de meest geschikte therapie (of cocktail) te vinden voor elke patiënt.

Twee jaar geleden werd onze eigen CRIG group leader Prof. Pieter Van Vlierberghe, een wereldautoriteit in het onderzoek naar kinderleukemie - gediagnosticeerd met deze agressieve ziekte, en hij besloot om er alles aan te doen om glioblastoma te verslaan. Hij sloeg daarom de handen in elkaar met het  Laboratory for Precision Cancer Medicine. Ze zullen samen nieuwe behandelingsmethodes testen op basis van single cell technologie, gesteund door de QbD Chair for Precision Oncology in Glioblastoma - deze leerstoel werd mee opgezet door Bart van Acker, the stichter van Quality by Design (QbD),.

Dankzij de steun van Quality by Design konden 2 onderzoeksgroepen van KULeuven en UGent een jaar geleden de handen in elkaar slaan voor onderzoek naar glioblastoma

'1 year event' rond de leerstoel op 9 mei

Om de leerstoel in de schinwerpers te zetten wordt een ‘1 year event’ georganiseerd op 9 mei, waarop zowel prof. De Smet (LPCM), prof. Van Vlierberghe, en hun gezamenlijke PhD student Yanti De Visser een update zullen geven over hun onderzoek en plannen.

Praktische informatie:

• Datum: Maandag 9 mei 2022, Quality by Design NV (Fotografielaan 5, 2610 Wilrijk)
  • Tijdstip: deuren open 6.30 pm - start presentaties 7:00 pm

Programma:

• Intro door dr. Jérôme Van Biervliet, managing director VIB - ‘Why Flanders is doing so well as an R&D hub in life sciences’
  • Glioblastoma research updates door:
        Prof. Frederik De Smet
        PhD student Yanti De Visser
        Prof. Pieter Van Vlierberghe
        Wesley Boers
  • Receptie 8:00 pm

Registratie is mogelijk tot 2 mei via deze link: https://airtable.com/shrlfyg6FuvS5ISEr

Doneer voor de leerstoel of sponsor de deelname van Wesley Boers in de IRONMEN ten voordele van glioblastoma onderzoek

De laatste spreker op het event is Wesley Boers, een persoonlijke vriend van Prof. Pieter Van Vlierberghe. Hij besliste om fondsen te werven voor de leerstoel door deel te nemen aan de IRONMAN van Frankfurt onder de slogan ‘226 km for Glioblastoma research @KUL & UGent’. Je kan de voorbereidingen volgen via zijn facebook page (Ironman fundraiser - 226km for glioblastoma research | Facebook) en hem sponsoren via deze link ) of je kan doneren via rekeningnummer BE45 7340 1941 7789, BIC code KREDBEBB ( KU Leuven), met gestructureerde mededeling +++400/0022/07902+++. Alle opbrengsten gaan naar glioblastoma onderzoek.