Europa's eerste CAR-T productiesite nadert laatste bouwmijlpaal in Gent

(gebaseerd op het news item gepubliceerd door UGent oo 23 juni 2023)

De eerste Europese CAR-T productiesite, in het Gent Tech Lane Science Park, bevindt zich in de laatste bouwfase. Deze geavanceerde faciliteit is een belangrijke mijlpaal in de langdurige samenwerking tussen U(Z)Gent, Janssen en Legend Biotech.

Deze mijlpaal toont de vruchtbare alliantie tussen deze gerenommeerde instellingen en benadrukt hun gezamenlijk engagement om een revolutie teweeg te brengen in de behandeling van kanker. De kernfocus van het partnerschap ligt in het bevorderen van onderzoek naar immuun-oncologie en het vertalen van wetenschappelijke doorbraken in klinische behandelingen.

De aanstaande CAR-T productielocatie is ontworpen om te werken onder strikte Good Manufacturing Practices (GMP) omstandigheden en uitgerust met ultramoderne cleanrooms. De faciliteit zal honderden getalenteerde professionals in dienst nemen die zorgvuldig zijn opgeleid voor hun specifieke taken. Deze strategische investering stimuleert niet alleen de ontwikkeling van talent, maar versterkt ook de regionale economie.

De kern van deze onderneming is het gedeelde engagement om het domein van de immuno-oncologie vooruit te helpen. Door de expertise van de UGent, het UZGent en Janssen te bundelen, willen we de grenzen van innovatie verleggen en de resultaten voor patiënten in de strijd tegen kanker verbeteren.

Vanuit CRIG kijken we uit naar talrijke samenwerkingen en projecten met alle partners, die het kankeronderzoek aan CRIG en daarbuiten verder zullen boosten!

CAR-T facility Ghent June 2023

Een delegatie van UGent en Janssen krijgt een rondleiding op de nieuwe CAR-T productiesite op het Gent Tech Lane Science Park. Van links naar rechts:

-    Werner Verbiest - Strategic Alliances Leader, Janssen
-    Gudrun Antoons – Coordinator GATE - Ghent advanced therapies and tissue engineering, Ghent University
-    Dieter Deforce - Professor laboratory of pharmaceutical biotechnology, Ghent University
-    Annelore Beterams – Project start-up lead operations CAR-T EMEA, Janssen
-    Bie Van de Vloet – Strategy execution lead CAR-T EMEA, Janssen
-    Johan Bil – Technology start-up Science park, Ghent University
-    Dominic De Groote – Business developer drug discovery and manufacturing, CRIG
-    Cristina Pintucci – Project manager business unit CRIG
-    Jan Van der Goten - Head of Strategic Campus Office Beerse, Janssen