CRIG onderzoekers ontdekken beloftevolle combinatietherapie voor de kinderkanker neuroblastoom

Neuroblastoom is een zeldzame maar ernstige vorm van kanker die vooral baby’s en kinderen treft, en jammer genoeg in nog té veel gevallen dodelijk is.

CRIG onderzoekers uit de groep van Prof. Frank Speleman en Prof. Kaat Durinck hebben nu in detail het DNA van neuroblastoomcellen onderzocht, en een factor gevonden die in de kankercellen sterk aanwezig is, en waarvan ze ook afhankelijk zijn (RRM2). Het gaat om een factor die betrokken is bij het maken van DNA bouwstenen, en daarom net cruciaal is in cellen die snel groeien en vaak delen, omdat deze de hele tijd hun DNA moeten kopiëren en doorgeven. Kankercellen zijn zo’n vaak delende cellen.

De onderzoekers konden aantonen dat het blokkeren van deze factor RRM2 via het medicijn Triapine het delen van de neuroblastoomcellen kon stoppen, en hen extra afhankelijk maakte van een andere factor (CHK1). Ze testten daarom een combinatietherapie van Triapine (blokkeert RRM2) en Prexasertib (blokkeert CHK1), zowel in celkweek als dierproefexperimenten, en zagen een heel sterk effect op de neuroblastoomcellen. Deze beloftevolle combinatietherapie wordt nu verder onderzocht, zowel voor neuroblastoom als andere vormen van (kinder)kanker.

Ontdek het originele artikel (in het Engels) via deze link.

Lees het originele persbericht via deze link.

Het nieuws werd ook opgepikt door verschillende nationale nieuwsdiensten, zoals 'Het Nieuwsblad'.