Dag van de Wetenschap - 'op zoek naar verhalen in onze cellen'

Op zondag 25 november vindt de Dag van de Wetenschap plaats! Tijdens dit evenement krijg je de kans om een blik achter de schermen te werpen in diverse bedrijven, universiteiten, musea en onderzoeksinstellingen.

Het Centrum Medische Genetica Gent en CRIG nemen ook deel aan dit boeiend evenement. Tijdens een rondleiding in de laboratoria kom je meer te weten over de spitstechnologie die gebruikt wordt om het genetisch materiaal van patiënten te onderzoeken en fouten te vinden die een verklaring kunnen bieden voor hun ziekte. Verschillende interactieve activiteiten laten jong en oud toe om te ontdekken welke verhalen in onze cellen schuilen. Alles wordt in eenvoudige en begrijpelijke taal uitgelegd.

Ook CRIG neemt deel en organiseert een workshop voor kinderen (doelgroep 10-12 jaar) – ‘Kanker behandelen: (g)een kinderspel’ (dezelfde locatie, in het Centrum Medische Genetica Gent). De basisconcepten van kanker en kankerbehandeling worden begrijpelijk uitgelegd. Kinderen leren op een interactieve manier over kanker door het ontdekken van labomateriaal, kankercellen bekijken onder een microscoop en spelletjes spelen om beter te begrijpen hoe verschillende behandelingsmethodes werken.