Veelbelovende nieuwe combinatiebehandeling voor de agressieve kinderkanker neuroblastoma

Neuroblastoma is de meest frequent voorkomende kanker bij zuigelingen en is verantwoordelijk voor 15% van de totale kinderkanker sterfte. Chirurgie en chemotherapie vormen nog steeds de standaardbehandeling, maar vooral die laatste heeft heel zware bijwerkingen. Bovendien bestaat er een groep van hoog-risico neuroblastoma tumoren, gekenmerkt door zeer specifieke genetische veranderingen (in het MYCN en het ALK gen), die slecht reageren op die klassieke behandelingen en daardoor een slechte prognose hebben.

Een team van Zweedse en Belgische onderzoekers, waaronder het team van Prof. Jimmy Van den Eynden, is er nu in geslaagd een veelbelovende nieuwe behandelingsstrategie voor deze hoog-risico vorm van neuroblastoma te ontwikkelen. Deze behandeling bestaat uit een combinatie van een geneesmiddel dat ALK blokkeert (één van de genen dat bij agressieve neuroblastoma typisch is veranderd), en een stof die ingrijpt op ‘ATR’, een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij het herstellen van DNA-schade in ons lichaam. Neuroblastoma muismodellen die deze behandeling ondergingen reageerden spectaculair in vergelijking met onbehandelde muizen. De tumoren verdwenen volledig en ook op lange termijn vond geen herval plaats.

Het onderzoek kadert binnen een multidisciplinaire en internationale samenwerking tussen de teams van professor Ruth Palmer en professor Bengt Hallberg van de Universiteit van Göteborg (Zweden) en het bioinformatica team van CRIG groepsleider Prof. Jimmy Van den Eynden.

Prof. Van den Eynden: “Onze studie is een mooie illustratie van de vooruitgang die kan geboekt worden in het kankeronderzoek door samenwerking tussen verschillende disciplines. Onze collega’s in Zweden genereren grote hoeveelheden moleculaire data in het lab die door ons geanalyseerd worden. Onze bio-informatica resultaten vormen vervolgens de basis voor nieuw experimenteel onderzoek waardoor een heel interessante wisselwerking ontstaat. Het is uit deze wisselwerking dat we de rol van ATR in neuroblastoma op het spoor zijn gekomen.

Van geneesmiddelen die ALK blokkeren werden eerder reeds gunstige effecten in neuroblastoma beschreven.  De huidige studie suggereert dat (hoog-risico) neuroblastoma patiënten verder gebaat kunnen zijn door de toevoeging van ATR blokkers. Toekomstig klinisch onderzoek zal dienen uit te wijzen of deze combinatiebehandeling ook bij mensen toepasbaar en effectief is.

Arne Claeys (PhD student in het Prof. Van den Eynden team): “Verdere analyse van de genetische data van deze muistumoren suggereert een mogelijke rol van het afweersysteem in de gunstige reactie op de behandeling. Dit zou niet alleen de duurzaamheid van deze respons kunnen verklaren, maar biedt ook fascinerende vooruitzichten voor combinatiestrategieën met immuuntherapie. Ons verder onderzoek focust zich dan ook op de onderliggende tumor-immuun interacties

Ontdek het originele artikel via deze link.

JVdE_NB_ndl