Nieuw bedrijfje voor RNA-gebaseerde kankertherapie opgestart gebaseerd op onderzoek van CRIG Prof. Mestdagh, VIB-KULeuven Prof. Marine & partners

De onderzoeksteams van CRIG groepsleider Prof. Pieter Mestdagh en Prof. Jean-Christophe Marine (VIB-KU Leuven) bestuderen al jaren de link tussen kanker en een specifieke soort RNA (lang niet-coderend RNA, RNA waarvan lang gedacht werd dat het geen enkele functie had, maar niets bleek minder waar). In 2016 publiceerden ze indrukwekkende onderzoeksresultaten in het gerenommeerde tijdschrift 'Nature' over de lange niet-coderende RNA-molecule 'SAMMSON', waarvan ze aantoonden dat die cruciaal was voor de groei van agressieve huidkankers.

Deze bevindingen vormden, samen met het werk van een Amerikaanse Prof (Professor Arul Chinnaiyan, University of Michigan (USA)) de basis voor een nieuwe soort RNA-gebaseerde kankertherapie.

In 2020 werd dan ook in een samenwerking tussen VIB, UGent, KULeuven, de Universiteit van Michigan, en met de hulp van investeerders als Kurma Partners (FR) and PMV, 'Flamingo Therapeutics' opgericht. Zij opereerden tot nu onder de radar, maar gingen recent een verregaande alliantie aan met het Californische biotechbedrijf Ionis, en treden daarom nu naar buiten.

Lees meer in een artikel van ‘De Tijd’.

Lees het originele persbericht van VIB (in het Engels).