Groen licht voor krachtige maar dure immunotherapie voor leukemie

Andere

Lees het volledige artikel in De Standaard (12 juli 2018). Met toelichting door o.a. prof. Barbara De Moerloose, kinderoncologe aan UZ Gent en verbonden aan het CRIG

Het is bijzonder hoopgevend nieuws voor kankerpatiënten. Kinderen met leukemie en volwassenen met een non-Hodgkin-lymfoom bij wie niets meer lijkt te helpen, hebben binnenkort wél een reële kans om hun ziekte te overwinnen. Er komen twee nieuwe behandelingen op de markt waarmee artsen in studies spectaculaire resultaten hebben geboekt. Met de behandelingen Kymriah en Yescarta kon meer dan de helft van de patiënten worden genezen die anders ten dode waren opgeschreven. Daarbij worden T-cellen uit het bloed van de patiënt genetisch gemodificeerd en terug ingebracht bij de patiënt zodat ze de kankercellen gericht vernietigen (de zogenaamde CAR-T immunotherapie). Het EMA (Europees Geneesmiddelenagentschap) heeft nu groen licht gegeven voor de twee behandelingen, waardoor deze ook hier binnenkort op de markt zullen verschijnen.

'We kunnen hiermee patiënten genezen die anders zouden overlijden', zegt professor Barbara De Moerloose (UZ Gent). De kinderoncologe kon bij klinische studies al kinderen met Kymriah behandelen. 'De behandeling kan wel hevige bijwerkingen hebben, alsof de patiënt een ernstige griep doormaakt. In erge gevallen moet hij worden opgenomen op intensieve zorgen en beademd worden.'

De behandelingen zijn wel erg duur. Verdere duiding in het artikel door prof. Marc Peeters (UZA) en het kabinet van minister De Block.